تصور خدا نزد ملاصدرا و دکارت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز
- نویسنده مریم صمدیه
- استاد راهنما مرتضی شجاری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
به یقین می توان گفت تصور خدا و الوهیت هیچ گاه از ذهن بشر دور نبوده است؛ زیرا انسان موجودی الهی و آفریده بر مثال خدایی است. در این پایان نامه تصور خدا با رویکردی تطبیقی مورد بحث قرار گرفته است،یعنی تصور از ذات و صفات خدا، از دو منظر و نگرش مختلف مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است، از یک طرف دیدگاه دکارت فیلسوف فرانسوی را داریم و از طرف دیگر دیدگاه ملاصدرا فیلسوف مسلمان. تصور این دو از خداوند دارای اشتراکات و اختلافاتی است که از مبانی مختلفِ فلسفی این دو، ناشی می شود. ملاصدرا با رویکردی وجودشناختی، خداوند را وجود محضی می داند که احاطه قیومی بر همه موجودات دارد و همه موجودات نمود و ظهور او هستند. تصور ملاصدرا از خداوند، بر اساس وجود و وجوب شکل می گیرد، تا آنجا که خداوند را واجب الوجود می خواند و معتقد به صفات ایجابی و سلبی در خداوند می شود؛ به گونه ای که این صفات، عین ذات خداوند هستند. اما دکارت در تصورش از خداوند، با رویکردی معرفت شناختی نسبت به خدا، او را کمال مطلق همراه با دو ویژگی جوهریت و عدم تناهی می داند. در واقع دکارت مفهوم خدا را مفهومی ایجابی و فطری می داند که بالقوه پیش از تجربه در ذهن وجود دارد و بعد از پیدایش زمینه تجربی به مرحله ظهور و فعلیت می رسد.
منابع مشابه
«نمونه انگاری نفس آدمی با خدا نزد ملاصدرا»
هرچند در قرآن و دیگر کتابهای آسمانی وروایات متعدد مثل و مانند از خدای یکتا نفی شده است، اما درعین حال به داشتن مثال توصیف گردیده است. تمثیل نفس به خدا در تعابیر عرفا پررنگتر شده و با عبارتهای گوناگون به کار رفته است. دراین بین ملاصدرا، با بهره گیری ازآموزههای دینی وعرفانی، به نمونهانگاری نفس انسانی توجه خاص داشته ودرآثار متعددخود ضمن طرح این مسأله ازآن نتایج دوسویه میگیرد. از آن جا که نفس...
متن کاملخدا در فلسفۀ دکارت
چکیده امروزه دکارت بهغلط یک فیلسوف سکولار شناخته میشود. ما در این مقاله برآنیم نشان دهیم که در نظام فلسفی او، خداوند از جایگاه والایی برخوردار است و مبنای آن نظام را تشکیلمیدهد. خداوند در نظام فلسفی دکارت نهتنها مبنای مابعدالطبیعه، بلکه مبنای علم و اخلاق است. در فلسفۀ دکارت، قدرت و علم الهی منشأ هر واقعیتی است؛ منشأ هرآنچه وجود دارد و نیز منشأ شناخت بشری از هرآنچه وجود دارد. خداوند نهتنها...
متن کامل«نمونه انگاری نفس آدمی با خدا نزد ملاصدرا»
هرچند در قرآن و دیگر کتاب های آسمانی وروایات متعدد مثل و مانند از خدای یکتا نفی شده است، اما درعین حال به داشتن مثال توصیف گردیده است. تمثیل نفس به خدا در تعابیر عرفا پررنگ تر شده و با عبارت های گوناگون به کار رفته است. دراین بین ملاصدرا، با بهره گیری ازآموزه های دینی وعرفانی، به نمونه انگاری نفس انسانی توجه خاص داشته ودرآثار متعددخود ضمن طرح این مسأله ازآن نتایج دوسویه می گیرد. از آن جا که نفس...
متن کاملپژوهشی در مسئلۀ تصور و تصدیق خدا
از لحاظ نظری لاادریگرایان مدعی هستند که هیچ تصوری از خدا نداریم بمانند آنچه منون فیلسوف قرون وسطی در مناظرهاش با سقراط گفته است، انسان راجع به آنچه دانایی و تصوری از آن ندارد، نمیتواند تحقیق یا جستوجو کند و اگر هم یافت، معلوم نیست همانی باشد که بهدنبالش بوده است، لذا بنا بر قضیۀ مقبول و بدیهی «اگر چیزی غیرقابل تصور تلقی گردد، بیتردید تصدیق آن غیرممکن خواهد بود» نتیجه گرفتهاند که خدایِ تص...
متن کاملرابطة «تصور فرد از خدا» و «روانپریشی»
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة تصور فرد از خدا و روانپریشی در دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران میباشد. بدین منظور تعداد 237 نفر از دانشجویان دانشگاههای علومپزشکی تهران و علومپزشکی ایران با استفاده از روش نمونهگیری سهمی انتخاب شدند. سیاهه تصور فرد از خدا (لارنس، 1997) و مقیاس روانپریشی در چکلیست نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران، 1973) بر روی آنان اجرا گردید. تح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023